Wydarzenia Duszpasterstwa
Quam Felix Curia (Jakże Szczęśliwa Siedziba)
Quam Felix Curia (Jakże Szczęśliwa Siedziba)
to tytuł koncertu inspirowany utworem
STANISŁAWA SYLWESTRA SZARZYŃSKIEGO,
który jest głównym bohaterem wieczoru.
To jeden z najwybitnieszych kompozytorów polskiego Baroku, o którym prawie nic nie wiemy, poza tym, że najprawdopodobniej był cystersem i działał w drugiej połowie XVII w.
Chant21 - zespół kameralny złożony z wybitnych muzyków, pod dyrekcją Jacka Wisłockiego (tenora mieszkającego w Dublinie) oraz Jerzego Żaka z Warszawy (lutnisty i naukowca specjalizującego się w muzyce dawnej) zaprezentuje Państwu muzyczne perły polskiego Baroku 1 września o 20:00
w Christ Church Cathedral w Dublinie.
Koncert będzie Irlandzką premierą muzyki polskiego Baroku.
Bilety do kupienia online na stronie Christ Church Cathedral:
Polskie Seicento (wiek XVII) pełne było wojen i krótkich okresów pokoju, politycznych wzlotów i upadków. W wieku XVII (Rzeczpospolita Obojga Narodów) była największym krajem ówczesnej Europy. Znana z tolerancji religijnej i niezniszczona wojną 30-letnią, przyciągała wędrowne trupy teatralne z Wysp Brytyjskich, a Gdańsk i okolice stały się domem blisko 30.000 Brytyjczyków (dziś dzielnica Gdańska – Nowe Szkoty). Dwór Warszawski był pierwszym w Europie miejscem poza Italią, gdzie w 1624 roku zaprezentowano nową formę teatru – przedstawienie operowe, a mecenat Wazów pozwolił stworzyć prawdziwie międzynarodowy zespół artystów w stolicy Polski z dominującą rolą Włochów. Król Jan Kazimierz, później Jan III Sobieski, głównie dzięki swoim małżonkom, pozwolili w Rzeczpospolitej zadomowić się kulturze francuskiej. Maria Kazimiera Sobieska, po śmierci męża i przegranej elekcji, opuszczając Polskę w 1699, wywiozła ze sobą między innymi zespół muzyczny złożony z Polaków, Włochów, Francuzów, Turków, Żydów i Niemców. Wielowiekowy dorobek kulturowy tego tygla narodów, w tym dziedzictwa muzyki, uległ jednak w ogromnej mierze zniszczeniu i rozproszoniu na skutek licznych wojen, które od połowy XVII w. nawiedzały kraj. Manuskrypty muzyczne przetrwały głownie w archiwach kościelnych, zatem muzykę polską tego czasu znamy głównie z repertuaru religijnego, który znalazł się w naszym programie. Zaprezentujemy Panstwu rowniez utwory kompozytorów zagranicznych ktorzy działali w Polsce w tym samym czasie.
Aldebrando Subissati (1606-1677) był skrzypkiem wirtuozem na dworze króla Jana Kazimierza Wazy. Johann Valentin Meder (1649-1719), z pochodzenia Niemiec, zadomowił się w Gdańsku w 1687 jako kapelmistrz Kościoła Mariackiego i dał się poznać w rozmaitych formach muzycznych, religijnych i świeckich. Jego kompzycje oddają klimat żywiołu polskiego na ulicach Wolnego Miasta Gdańska w jego złotym wieku.
Program koncertu jest dźwiękową wizytówką muzyki jaka ozdabiała wnętrza XVII-wiecznych polskich kościołów, jaką uprawiano w elitarnym środowisku dworskim w Warszawie, jak też tę służącą mieszczańskiej rozrywce w Gdańsku. Wieczór uzupełniają utwory polskich kompozytór współczesnych (Mariana Sawy i Marka Pasiecznego).
Wybitni specjaliści w dziedzinie muzyki historycznej gwarantują najwyższy poziom koncertu.
Koncert jest sponsorowany przez Arts Council of Ireland.