Wydarzenia Duszpasterstwa

Wydarzenia Duszpasterstwa 19 sierpnia 2017 wyświetleń: 2348

Quam Felix Curia (Jakże Szczęśliwa Siedziba)

 Quam Felix Curia  (Jakże Szczęśliwa Siedziba)

           to tytuł koncertu inspirowany utworem        

STANISŁAWA SYLWESTRA SZARZYŃSKIEGO,

który jest głównym bohaterem wieczoru.

To jeden z najwybitnieszych kompozytorów polskiego Baroku, o którym prawie nic nie wiemy, poza tym, że najprawdopodobniej był cystersem i działał w drugiej połowie XVII w.

Chant21 - zespół kameralny złożony z wybitnych muzyków, pod dyrekcją Jacka    Wisłockiego (tenora mieszkającego w Dublinie) oraz Jerzego Żaka z Warszawy         (lutnisty i naukowca specjalizującego się w muzyce dawnej)  zaprezentuje                  Państwu muzyczne perły polskiego Baroku  1 września o 20:00              

 w Christ Church Cathedral w Dublinie.

Koncert będzie Irlandzką premierą muzyki polskiego Baroku.

Bilety do kupienia online na stronie Christ Church Cathedral:

http://www.christchurchtickets.com/events1/quam-felix-curia-what-happy-dwelling-baroque-music-of-poland-s-golden-age/

Polskie Seicento (wiek XVII) pełne było wojen i krótkich okresów pokoju, politycznych wzlotów i upadków. W wieku XVII (Rzeczpospolita Obojga Narodów) była największym krajem ówczesnej Europy. Znana z tolerancji religijnej i niezniszczona wojną 30-letnią, przyciągała wędrowne trupy teatralne z Wysp Brytyjskich, a Gdańsk i okolice stały się domem blisko 30.000 Brytyjczyków (dziś dzielnica Gdańska – Nowe Szkoty). Dwór Warszawski był pierwszym w Europie miejscem poza Italią, gdzie w 1624 roku zaprezentowano nową formę teatru – przedstawienie operowe, a mecenat Wazów pozwolił stworzyć prawdziwie międzynarodowy zespół artystów w stolicy Polski z dominującą rolą Włochów. Król Jan Kazimierz, później Jan III Sobieski, głównie dzięki swoim małżonkom, pozwolili w Rzeczpospolitej zadomowić się kulturze francuskiej. Maria Kazimiera Sobieska, po śmierci męża i przegranej elekcji, opuszczając Polskę w 1699, wywiozła ze sobą między innymi zespół muzyczny złożony z Polaków, Włochów, Francuzów, Turków, Żydów i Niemców. Wielowiekowy dorobek kulturowy tego tygla narodów, w tym dziedzictwa muzyki, uległ jednak w ogromnej mierze zniszczeniu i rozproszoniu na skutek licznych wojen, które od połowy XVII w. nawiedzały kraj. Manuskrypty muzyczne przetrwały głownie w archiwach kościelnych, zatem muzykę polską tego czasu znamy głównie z repertuaru religijnego, który znalazł się w naszym programie. Zaprezentujemy Panstwu rowniez utwory kompozytorów zagranicznych ktorzy działali w Polsce w tym samym czasie.

Aldebrando Subissati (1606-1677) był skrzypkiem wirtuozem na dworze króla Jana Kazimierza Wazy. Johann Valentin Meder (1649-1719), z pochodzenia Niemiec, zadomowił się w Gdańsku w 1687 jako kapelmistrz Kościoła Mariackiego i dał się poznać w rozmaitych formach muzycznych, religijnych i świeckich. Jego kompzycje oddają klimat żywiołu polskiego na ulicach Wolnego Miasta Gdańska w jego złotym wieku.

Program koncertu jest dźwiękową wizytówką muzyki jaka ozdabiała wnętrza XVII-wiecznych polskich kościołów, jaką uprawiano w elitarnym środowisku dworskim w Warszawie, jak też tę służącą mieszczańskiej rozrywce w Gdańsku. Wieczór  uzupełniają utwory polskich  kompozytór współczesnych (Mariana Sawy i Marka Pasiecznego).

Wybitni specjaliści w dziedzinie muzyki historycznej gwarantują najwyższy poziom koncertu.

Koncert jest sponsorowany przez Arts Council of Ireland. 

aktualizowano: 2017-09-02
cofnij drukuj do góry